Motorcykler og politik

Vores kære kommunalpolitikere i København har så vedtaget parkeringsregler der gør, at motorcykler opfattes som en bil. Det betyder man skal optage en hel p-bås beregnet til en bil, og dermed kan de opkræve samme pris som var det en bil.

Uanset om man synes betaling er OK eller ej, så er reglen om, at man skal optage en hel plads fuldstændig vanvittigt. Morten Kabell (totally unplugged), Teknik- og Miljøborgmester i København, udtaler “Tag bussen. Der er begrænset plads, og den plads skal deles. Længere er den ikke” – magen til nedladende holdning og udtalelse skal man lede længe efter.
Hvis han, og hans kollegaer, havde taget sig tid til at undersøge betydningen af motorcykler i trafikken, så burde de være kommet til helt andre konklusioner. desuden har han med et pennestrøg gjort der er endnu færre p-pladser, hvilket for ham til at fremstå mindre intelligent end en indkøbsvogn uden hjul.

En Belgisk undersøgelse konkluderer, at skiftede blot 10% bilister til motorcykel, så ville trafikken reduceres med hele 40%. Dertil skal lægges, at de allerfleste motorcykler kører en hel del længere på en liter benzin. Sådanne oplysninger burde jo kunne få enhver kommunalpolitiker op ad stolen.

Hvis vi så tager en anden af mine kæpheste frem, så bliver det endnu bedre. Lane splitting, filtering, eller på dansk “kørsel mellem banerne” er den praksis hvor motorcykler kører mellem rækkerne af biler der holder stille, eller kører meget langsomt. Det vil betyde trafikken bliver yderligere reduceret, da der kommer mere skred i det hele. Kørsel mellem banerne er faktisk en meget sikker måde at komme frem på, og ved ikke at holde stille i tomgang, betyder det mindre forurening.
Andre lande har ingen problemer med denne praktik, kan i flæng nævne Californien, Australien og England som eksempler vores politikere kunne hente inspiration fra.

filtering

Herhjemme er holdningen blandt vore politikere, at det betyder nogen “maser” sig frem på bekostning af andre – intet kunne dog være længere fra virkeligheden, for desto færre der holder i kø, desto hurtigere kommer bilister frem og dermed mindre forurening – alle vinder.

DemonsOfStupidity

Rideapart.com har lavet en fin video der både fortæller om fordele og viser hvordan det gøres i praksis. se den her…

Ville ønske politikerne ville begynde at bruge sund fornuft og vidensbaserede beslutninger i stedet for grådighed og jantelov.
Giv os flere dedikerede MC parkeringspladser eller lad os holde som vi plejede – vi holdt jo ikke i vejen.

Sæt prisen efter den plads en MC optager og tillad kørsel mellem banerne – så får vi en renere by og gladere trafikanter.

(20)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.